QR Code
https://olexrada.gov.ua
phone_iphone

Зміни в законодавстві України із земельних питань

Через масштаби та важливість змін, що вносить Закон України №1423-IX від 28.04.2021 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин», його називають «Земельна Конституція».
До прийняття даного Закону всі землі за межами населених пунктів вважались державними.
Розділ 10 Перехідних положень Земельного кодексу України доповнений пунктом 24, що передбачає, що землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад.
Серйозних змін зазнала стаття 118 Земельного кодексу України. Тепер, громадяни не звертаються до органів місцевого самоврядування щодо надання дозволу на розроблення документації із землеустрою. В новій редакції даної статті передбачено, що громадянин, заінтересований у приватизації земельної ділянки у межах норм безоплатної приватизації, що перебуває у його користуванні, у тому числі земельної ділянки, на якій розташовані жилий будинок, господарські будівлі, споруди, що перебувають у його власності, подає клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, що передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. До клопотання додається розроблена відповідно до Закону України “Про землеустрій” технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), що замовляється громадянином без надання дозволу на її розроблення. А відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) приймає рішення про її затвердження та передачу земельної ділянки у власність або вмотивоване рішення про відмову.
Статтю 36 Земельного кодексу України було доповнено обмеженням щодо максимальної площі земельної ділянки, що може надаватися в оренду громадянину – 0,6 га.
У статті 158 Земельного кодексу України розширили повноваження органів місцевого самоврядування щодо вирішення земельних спорів в межах територій територіальних громад, а не лише в межах населених пунктів, як було раніше.
Як раніше залишилося те, що у разі незгоди правди варто шукати в судовому порядку.
Закон України 1423 змінив статтю 136 Земельного кодексу України. Тепер площа земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної або комунальної власності, право оренди, емфітевзису якої виставляється на земельні торги, не може перевищувати 20 гектарів.
Статтею 188 передбачено можливість здійснення державного контролю за використанням та охороною земель виконавчими органами сільських, селищних та міський рад. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад набуваються установлених законом повноважень із здійснення державного контролю у разі прийняття відповідного рішення радою. Дана норма запрацює через рік.
Скасовано такий правовий інститут як державна експертиза землевпорядної документації (виключаються відповідні норми у всіх законодавчих актах), а сам Закон України «Про державну експертизу землевпорядної документації» визнається таким, що втратив чинність.
Скасовано погодження більшості видів документації із землеустрою територіальними органами Держгеокадастру та іншими органами, зазначеними у ст. 186 та 186-1 Земельного кодексу України.
Скасовано такий дозвільний документ як спеціальний дозвіл на зняття та перенесення ґрунтового покриву земельної ділянки. Так, власники земельних ділянок та землекористувачі мають право здійснювати зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок виключно на підставі розробленого у встановленому законом порядку робочого проекту землеустрою. Водночас переміщення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) у межах однієї і тієї самої земельної ділянки, призначеної для ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва та будівництва індивідуальних гаражів, здійснюється без розробки робочого проекту землеустрою.
Розроблення агрохімічного паспорта стало не обов’язковим під час передачі земельної ділянки у власність та користування.
Внесені значні зміни до Закону України «Про Державний земельний кадастр», зокрема, з метою закріплення саме на рівні закону, а не постанови Уряду, принципу екстериторіальності у здійсненні державними кадастровими реєстраторами державної реєстрації земельних ділянок.
Протягом 2021-2022 років Кабінету Міністрів України доручено забезпечити реалізацію пілотного проекту щодо внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки сертифікованими інженерами-землевпорядниками та за результатами його реалізації подати до Верховної Ради України проект закону щодо надання сертифікованим інженерам-землевпорядникам статусу державних кадастрових реєстраторів.

06.07.2021 набуває чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо продажу земельних ділянок та набуття права користування ними через електронні аукціони».
Зараз аукціони з продажу землі проходять у застарілій формі – з фізичною присутністю учасників, підняттям табличок зі ставками тощо. При цьому електронні аукціони вже довели свою ефективність під час продажу об’єктів малої приватизації, а також дозволили збільшити вартість цих лотів.
З набуттям законом чинності земельні онлайн-торги проводитимуться в єдиній електронній торговій системі в режимі реального часу. За підсумками аукціонів укладатиметься договір купівлі-продажу, оренди, права на забудову або довгострокової оренди земельної ділянки з переможцем торгів, який запропонував найвищу ціну.